Den första leken
Den första “leken” är både aktiverande och undervisande, men främst ett sätt att introducera barnen till mattorna.
Den första “leken” är både aktiverande och undervisande, men främst ett sätt att introducera barnen till mattorna.
Vi börjar därför med att bjuda in barnen till att få påverka hur deras nya innemiljö och upplevelse ska anpassas. Vi arbetar med demokrati och samarbete för att tillsammans med barnen utforma vår nya innemiljö.
- Lägg ut alla fyra mattor i rummet.
- Fråga barnen vad dom tycker saknas i innemiljön utifrån hur mattorna ser ut. Vad beskriver barnen? Hur uppfattar dom de olika mattorna
- Utifrån bästa förmåga försök att bygga upp den innemiljö som barnen beskriver. Vad behöver tillföras?
Tips
Fråga vårdnadshavare om de har material hemifrån som ni kan få till er nya miljö. Här uppmuntrar vi då till samverkan mellan hem och förskola enligt målbilden i Lpfö 18.
Relaterade artiklar
Den första leken
Den första “leken” är både aktiverande och undervisande, men främst ett sätt att introducera barnen till mattorna.
Mönster
Använd mattorna som utgångspunkt och låt barnen lägga mönster (Mandala) efter givna förebilder.
Bygga broar
Låt de stora mattorna ur serien Natur vara öar. Använd de mindre mattorna från serien Form för att bygga broar mellan öarna så att ni kan gå mellan de olika öarna.
Hela havet stormar
Spela musik och dansa fritt runt mattorna på marken. När musiken pausar säger pedagogen en form, färg, ett material eller något annat som representeras av en specifik matta. Barnen ska då ta sig dit så snabbt som möjligt.