Undervisande lek
Undervisande lek har en tydlig målbild och ska bidra så långt det går till en lärande lek. Oftast i mindre grupper kan pedagogen tillsammans med barnen uppleva och utvecklas i undervisande lekar med stöd av förskolans innemiljö.
Den första leken
Den första “leken” är både aktiverande och undervisande, men främst ett sätt att introducera barnen till mattorna.
Mönster
Använd mattorna som utgångspunkt och låt barnen lägga mönster (Mandala) efter givna förebilder.
Rutsystem
Lägg ut alla mattor ur serien Form på golvet i ett rutnät. Bestäm innan leken börjar vad barnen ska göra när de kommer till de olika mattorna.
Integritet
Låt mattorna ur serien Form vara barnets egen plats när man jobbar flera tillsammans i ett rum.
Programmeringsslingan
Använd mattorna ur serien Form för att lägga ut slingor på golvet.
Vi ska resa bort - vad behöver vi ta med oss?
Utklädningslek där mattorna får representera olika platser, vad behöver man ta med sig för kläder när man ska resa dit?
Hållbar framtid
Låt varje matta få representera en specifik naturmiljö och ha detta som utgångspunkt i diskussioner med barnen om en hållbar framtid.
Leka affär
Barnen delas in i grupper som “bor” på de olika mattorna. Pedagogen har affär. Barnen får turas om att gå till affären för att köpa saker som de kan behöva till sitt hem. Vad behöver man exempelvis köpa om man bor i en skog eller ute på havet?
Vem bor var
Ställ ett antal djur på ett bord. Ta ett djur i taget och fråga på vilken matta djuret bor.